Likte du riffene til Aiming for Enrike og bråket til Hysj fra fjorårets festival, byr vi herved på en ny runde i 2018 med Oslobandet Mokri!
Mokri nikker nemlig anerkjennende til de to ovennevnte, men med en groovy tvist som – advarsel! – kan forårsake tungetale og spontan hoftevrikking.
Vi har fulgt med på Mokri lenge. I 2016, mens bandet fortsatt het Signal, spilte de på Fjellparkuttaket i Oslo. Veldig mye har skjedd på veien, ikke bare navnebyttet. Mokris ”plastiske noiserock”, som de selv kaller musikken sin, har fått blod på tann og blitt tverrere, skarpere, sintere – og enda mer mystisk – enn før. Og altså – kan du tro det? – overraskende dansbart.
Det kvalitetsbevisste plateselskapet Sheep Chase Records (Outer Limit Lotus, Dark Times, Årabrot) har tatt Mokri inn i stallen sin, og sistesingelen ”It All Resonates In Me” er trioens desidert beste låt noensinne. Den lover veldig godt for plata som kommer til våren – i god tid før Fjellparkfestivalen, i god tid før Fjellparkfestivalen, hvor de skal suge Miniscenen inn i deres særegne spiral av funky, bråkete og rytmisk rock.
Den kommende debutalbumet ”Total Love” er spilt inn i studioet til Moi-musikkikonet Emil Nikolaisen, i sporene til Serena-Maneesh og Brian Jonestown Massacre, i tillegg til et studio i Berlin. Ådne Meisfjord fra 120 Days og Serena-Maneesh har stått for produsentjobben, og som om ikke det var nok, har de varmet opp for Damo Suzuki fra de tyske 70-tallsrockerne Can(!!!).
Men nok namedropping nå. Mokri står støtt på egne bein. Pakk med danseskoa – forhåpentligvis slitte Converse – men pakk også med et åpent sinn opp til Miniscenen. For Mokri inviterer til en opplevelse for begge.